fbpx

Petiție pentru eliminarea supraaccizei la carburanți

Data publicării: 28 aug. 2019

Organizator: Democracy Mania

Categorie: Economic, Social

Semnături: 1376

Semnează petiţia

 

România are cea mai mare acciză la carburanți dintre statele membre ale Uniunii Europene din regiune, în condițiile în care nu ne putem mândri cu același lucru atunci când vine vorba și de veniturile populației.

 

Ce este supraacciza și când a fost introdusă

Accizele, supraacciza și TVA-ul sunt acele taxe adăugate costului combustibililor și care ajung în conturile statului. Poate nu știați, dar mai mult de jumătate din prețul unui litru de benzină reprezintă taxe care ajung la stat. Fără aceste taxe, un litru de benzină ar costa DOAR 2.60 lei, conform datelor Oil Bulletin, în timp ce un litru de motorină fără taxe ar costa DOAR 2.74 lei! Cam mare diferența, nu vi se pare?

 

benzina-fara-taxe

 

 Supraacciza la carburanți a fost o măsură introdusă în 2014 de guvernul condus de Victor Ponta atunci când motivația acesteia era că se vor construi autostrăzi și drumuri din banii colectați. Deși ulterior a fost eliminată, ea fost reintrodusă în 2017 de guvernul condus de Mihai Tudose și de atunci s-a majorat periodic. Cea mai recentă majorare a accizei a avut loc la 1 ianuarie 2019 atunci când acciza pentru benzina fără plumb a crescut de la 1.976 lei la 2.038 de lei pentru 1.000 de litri, iar acciza pentru motorină s-a majorat de la 1.838 lei la 1.896 de lei pentru 1.000 de litri, conform listei cu accizele din anul curent, publicate de Ministerul de Finanțe.

 

Potrivit datelor Comisiei Europene, valoarea accizei la benzină este de 430,83 euro la mia de litri în România, în timp ce în Bulgaria este de 363.02 euro, în Polonia de 382,87 euro, iar in Ungaria – 376.58 euro. Cu alte cuvinte, avem cea mai mare acciză din regiune. Este interesant de remarcat faptul că suma este relativ apropiată de cea aplicată în Austria (493.36 euro/1000 l), Cipru (439.7 euro/1000 l) sau Luxemburg (472.09 euro/ 1000 l), țări unde salariul mediu net este de câte ori mai mare decât la noi!

preturi-taxe-benzina

 

Nici la motorină nu stăm mai bine, acciza în România la acest carburant fiind de 400.68 euro la mia de litri, față de 330.3 cât este în Bulgaria, 336.05 cât este în Polonia sau 346.44 cât este în Ungaria. Deci și în cazul motorinei avem cea mai mare acciză din regiune.

 

În plus, datele Comisiei Europene arată că taxele noastre reprezintă 55% din prețul final al benzinei și 52% din cel al motorinei. Cu alte cuvinte, pe lângă prețul barilului de petrol, transportul și alte cheltuieli ale benzinarilor, prețul la pompă este determinat de cuantumul accizelor pe care le suportăm din propriul buzunar!

 

Care sunt efectele majorării accizelor?

Le simțim cu toții în propriul buzunar. Dacă în vara lui 2017, prețul benzinei era de aproximatv 4,60 lei/litru și al motorinei de 4,50 lei/litru, după majorarea accizei, în ianuarie 2018, litrul de motorină a ajuns la 5,5 lei și cel de benzină la 5,4 lei. Și scumpirea nu s-a oprit aici. De exemplu, două plinuri de benzină, de 50 de litri fiecare, înseamnă un cost suplimentar de 36 de lei, echivalentul a două mese de prânz, la care am renunțat în favoarea statului. Oare merită să-i facem cinste?

 

Însă combustibili mai scumpi, înseamnă automat și un cost mai mare al transportului. Spre deosebire de alte majorări de prețuri, scumpirea carburanților se propagă automat în toate prețurile celorlalte produse fapt care generează scăderea nivelului de trai al românilor și pierderi însemnate pentru economie. Acest lucru a determinat pierderi pentru transportatori care s-au văzut nevoiți să alimenteze în afara țării pentru a-și putea menține prețurile. Și nici nu a fost prea greu, având în vedere faptul că în țări precum Austria, Spania, Luxemburg, Polonia, Slovenia, Ungaria, Lituania, Slovacia sau Bulgaria motorina costă acum mai puțin decât în România.

 

 Dar totodată și statul român a avut de pierdut chiar dacă aparent a avut de câștigat din mărirea supraaccizei. Într-un an fiecare camion care efectuează transport internațional aduce statului peste 35.000 euro în taxe și impozite directe și indirecte, iar autovehiculele care operează la nivel național peste 100.000 lei – acciză, TVA, carburant, achiziție piese, întreținere, taxe salarii. Fiecare camion care nu mai alimentează în România aduce pierderi directe și indirecte bugetului de stat, se arată într-un comunicat al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România.

 

Însă impactul nu se resimte doar la nivelul transportatorilor, ci afectează buzunarul fiecăruia dintre noi. Majorarea supraaccizei la combustibili are un efect covârșitor asupra creșterii ratei inflației. Prețuri mai mari înseamnă și inflație mai mare, coroborată cu puterea de cumpărare mai mică a omului de rând. Dacă în august 2017 rata inflației era de doar 1,2%, în iunie 2019 este de 3.84% conform Raportului emis de Banca Națională a României. România a avut, în ultimii 3 ani consecutivi, cea mai mare rată anuală a inflației dintre statele membre ale Uniunii Europene. Asta înseamnă ca ai putut cumpăra mai puțin cu aceeași sumă de bani, și asta din cauza creșterii permanente a prețurilor.

 

Și nu în ultimul rând, creşterea costurilor pentru producătorii români a determinat satisfacerea cererii interne prin importuri mai ieftine, motiv pentru care deficitul balanţei comerciale a României a urcat în anul 2018 la peste 15 miliarde euro. Tocmai pentru că de la poarta fermei sau de peste graniță și până la cumpărător, la prețul unui kilogram de fructe sau legume se adaugă și prețul transportului.

 

În plus, nu se văd nicăieri investițiile promise cu acești bani care ar fi trebuit să contribuie la construcția autostrăzilor!

 

Supraacciza trebuie eliminată! 

 

În aceste condiții cerem eliminarea supraaccizei la carburanți și revenirea taxelor la valoarea dinainte de majorarea operată în a doua parte anului 2017. Acest lucru ar avea un impact benefic asupra întregii economii românești și mai ales asupra veniturilor fiecăruia dintre noi! Chiar dacă aparent eliminarea supraaccizei ar însemna mai puțini bani la buget, însuși bugetul ar avea de câștigat pe termen lung, impactul favorabil fiind demonstrat de analiști economici. 

 

Semnează petiția și implică-te! O astfel de inițiativă ne privește pe toți. Doar împreună putem reuși eliminarea unei supraaccize care ne împovărează pe fiecare dintre noi.

 

Propune subiectul unei petiții! Semneză și alte petiții active!

 

 

Listă semnături

Lăsaţi un comentariu

Autentificaţi-vă pentru a comenta
  Abonează-te  
Notificaţi